Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 
Materiały analogowe w filmie
analogi
USA
2020
Hollywood
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 5.00 (1 Vote)

 

Fotografia analogowa w filmie w zaniku? Niekoniecznie….Na czym kręci się filmy na świecie w roku 2019-20. Często słyszymy opinie: "w ostatnich latach branża filmowa porzuciła taśmę na rzecz zapisu cyfrowego. Jest kilka powodów takiego stanu. Szybkość, niezawodność, a przede wszystkim aspekt ekonomiczny. Kasa rządzi, materiały stają się coraz droższe, ale przede wszystkim coraz mniej osiągalne na rynku. Do tego dochodzi pracochłonny proces wywołania, który jest coraz mniej dostępny".

Jak się okazuje, nie jest to do końca prawda. Wielu filmowców nadal chce filmować na tradycyjnych materiałach światłoczułych. Nie chodzi tylko o artystów, performerów szukających specjalnych środków wyrazu, by nadać swoim zdjęciom filmowego nastroju. Również profesjonalne studia filmowe jak: Disney, NBCUniversa, Paramoout, Sony czy Warner Bros mają podpisane specjalne preferencyjne umowy z Kodakiem i są zainteresowane używaniem materiałów analogowych w produkcjach filmowych.


Hollywood znów kręci na analogach…


Jakie produkcje w ostatnim okresie zostały zrobione w całości lub w znacznej części na taśmie? Jest ich kilkanaście. Oficjalna liczba filmów nakręconych w całości lub w części na 35 mm w roku 2019 wynosi 27. Są to produkcje hybrydowe, zrealizowane na taśmie i w części na cyfrze. Z tego zestawianie w roku 2019  18 produkcji deklaruje wyłączne zastosowanie taśmy w całym procesie produkcji.


Detective Pikachu - Zdjęcia - John Mathieson

Ujęcia realizowane w dużych studiach filmowych Shepperton Studios, Warner Bros. Studios, Leavesden i Minley Woods w Hampshire i wiejskich obszarach Kolorado, na obrzeżach Denver i Colorado Springs; i Szkocji. Detective Pikachu został nakręcony na tradycyjnym filmie, w przeciwieństwie do większości innych współczesnych filmów. Użycie analogowego filmu miało nadać mu "bardziej realistyczny wygląd". Efekty wizualne filmu Moving Picture Company - ten sam zespół, który pracował nad Księgą dżungli. „Technicznie są to jedne z najbardziej zaawansowanych efektów wizualnych na świecie ...


Star Wars: Episode IX - The Rise of Skywalker  


Zdjęcia Dan Mindel. Dziewiąty i ostatni odcinek epickiej sagi science fiction stworzonej przez George'a Lucasa w 1977 roku. Duża Hollywodzka produkcja na filmie analogowym. Na taśmie powstała ostatnia część nakręcona na 35 mm. Mindel to ekspert od 35 mm, więc nie było dla niego problemem zrobić wyjątkowe ujęcia. Oczywiście film to hybryda, świetnie połączona w jedną spójna całość. Co ciekawsze nie widać połączenia elementów kręconych na cyfrze i taśmie, bo wszystko zgrabnie zmontowano z efektami wizualnymi w końcowej obróbce dodają Luty, wzory ziarnistości i emulację taśmy, elementy CG i VFX.
Ujęcia kręcone w panoramicznym formacie 2,40: 1 na taśmie Kodak 35 mm zrobiono podczas 130 dni zdjęciowych od sierpnia 2018 r. do lutego 2019 r., Głównie w Pinewood Studios i Cardington Studios w Wielkiej Brytanii, gdzie skonstruowano szereg gigantycznych planów zdjęciowych. Obejmowały one przepastną podziemną bazę Ruchu Oporu, a także wnętrza / elewacje statków kosmicznych Blockade Runner i Star Destoyer. Produkcja potrzebowała również ujęć w słońcu. Te zrealizowano w Wadi Rum w Jordanii, gdzie w pustynnych scenach filmu brało udział aż 1000 członków obsady i ekipy.


Bankier - „The Banker”


Zdjęcia - Charlotte Bruus Christensen. Dramat wyreżyserowany przez George'a Nolfiego.
Większość ujęć realizowano nie w studio, ale prawdziwych budynkach z epoki. Przedprodukcja trwała osiem tygodni, a same zdjęcia siedem tygodni w Atlancie. The Banker kręcony był na filmie analogowym, aby oddać klimat epoki. To film niskobudżetowy i kręcenie na tasmie okazało się faktycznie tańsze niż cyfrowa posprodukcja. Kluczowym było jednak dobranie odpowiednich lamp dla dobrego oświetlenia scen, aby stworzyć klasyczne barwy  pasujące do epoki i światłoczułości na poziomie 800ASA. Filmowcy mieli trzy taśmy filmowe i kamerę Panaflex Millennium XL2 i Panavision C. Niektóre sceny były kręcone an amorficznie na obiektywach od 40 mm do 180 mm. Również soczewkami sferycznymi, Zeiss Super Speed ”. Zastosowano minimalne światła LED i kilka paneli SkyPanels, ale poza tym były też staromodne lampy wolframowe i HMI.
Filmy użyte w produkcji
1.    KODAK VISION3 500T 5219 to kolorowy film negatywowy do ujęć wewnątrz, jak i na zewnątrz.
2.    VISION3 250D 5207 - negatyw KODAK
3.    KODAK VISION3 50D 5203.

TENET – Zdjęcia Hoyte Van Hoytema, reż: Christopher Nolan

Film zrobiony na taśmie 65 mm przeznaczony do wyświetlania w kinach Imax. To najnowsza superprodukcja, film akcji Christophera Nolana, osadzona w świecie międzynarodowego szpiegostwa. Hoyte van Hoytema to specjalista od taśmy, który nakręcił wcześniej również film „Dunkierka”, za który dostał nominację do Oscara dla najlepszego operatora. Warner Bros. Pictures będzie rozpowszechniać „Teneta” w kinach na całym świecie w  2020 r.

Seberg – reż. Rachel Morrison.

Film biograficzny. Rachel Morrison zdecydowała się na zrealizowanie Seberga na taśmie KODAK VISION3 500T Color Negative 5219/7219 500T, ponieważ chodziło o uzyskanie efektu widocznego ziarna „nawet w ciągu dnia, a także z mozliwości fotografowania w nocy i uzyskania efektu „vintage”. Celuloid nadał filmowi nieodłączny charakter epoki i nadał filmowi bardzo potrzebną wartość i zakres produkcji. Morrison wspomina: „Kręciliśmy w trybie anamorficznym, więc oświetlenie do f2,8 na większości naszych obiektywów wymagało głębszego ASA. Jak na ironię, kolby 35 mm zaprojektowane do konkurowania z cyfrowymi są mniej ziarniste. Dla mnie część piękna filmu tkwi w szczegółowości. Uważam, że niższe ASA są piękne na swój sposób, ale chciałem mieć w nich wyczuwalną dotykiem strukturę organiczną ”. Przesłuchanie otwierające sekwencje z filmowcem Otto Premingerem zostało sfilmowane na czarno-białym Super 16 mm i przycięte do proporcji 1,33: 1, które następnie sfilmowano w 4 perf 35 mm. „Mieliśmy dwie kamery Panaflex Millennium XL2”.

 

Queen & Slim  reżyseria - Melina Matsoukas – film zrobiony na taśmie 35 mm.

 

Okazuje się, że sprawa jest jak to zwykle bywa bardziej skomplikowana. Niektóre produkcje filmowe, albo fragmenty filmów są nadal nagrywane na tradycyjnych nośnikach analogowych. Z reguły są to jednak hybrydy, czyli zestawy różnych sekwencji, nakręcone na różnych nośnikach, a następnie połączone cyfrowo w jedną całość.
 

Inne filmy zrobione na taśmie

Wonder Woman, Liga Sprawiedliwości, Nienawistna Ósemka, Morderstwo w Orient Expressie, Dunkierka, Jurassic World, Grawitacja.

To tylko fragment produkcji Hollywood, filmów posiadających z reguły większy budżet. W produkcjach niskobudżetowych niewielu reżyserów decyduje się kręcić na 35 mm. Czasami artyści decydują się na sfilmowanie na taśmie również na etapie, kiedy film został nakręcony w całości na cyfrze. Tak zrobiła np. Greta Gerwig, w swoim reżyserskim debiucie zmieniając wersję cyfrową Lady Bird na analogowe 35 mm. Jest jeszcze oczywiście niemałe grono często wybitnych, a często niedocenianych i drugoplanowych filmowców próbujących kręcić z większym lub mniejszym sukcesem na 35 mm. Np. László Nemes który popełnił Sunset, Robert Eggers przeszedł z wersji cyfrowej na  The Witch do analogowego świata w czerni i bieli i Jarin Blaschke, próbujący sił na materiale Kodaka „Double X. Dostępny obecnie materiał Kodaka ma ciągle niezrównane zakresy tonalne i jeśli wywoła się taki materiał np. w pirogalolu, może to dać efekty nieosiągalne w świecie cyfrowej sztuczności. Jak mówi artysta odwzorowanie tonalne ortochromatycznego filmu, który wyolbrzymia fakturę skóry, rozjaśnia niebo, nie „widzi” czerwonego światła, ultrafiolet i niebieskie światło są akcentowane dość jasno, podczas gdy kolory pomarańczowy i czerwony, takie jak odcienie skóry, są ciemniejsze. (KODAK VISION3 500T Color Negative Film 5219), obydwa desaturowane w postprodukcji, wraz z panchromatycznym negatywem EASTMAN DOUBLE-X 5222. Wprowadzony w 1959 roku DOUBLE-X Film 5222 został użyty do stworzenia nastrojowej intensywności w wielu filmach hollywoodzkich, takich jak Raging Bull Martina Scorsese (1980, Michael Chapman ASC) i Lista Schindlera Stevena Spielberga (1993, Janusz Kamiński ASC).

 


1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)